Hifi met de paplepel
Van jongs af aan ben ik opgegroeid met elektronica. Mijn vader was radio-amateur, zoals dat heette. Hij bouwde alles zelf. Onze eerste TV was een zelfbouw met een rond schermpje. De hele buurt stond voor het raam te kijken! Het was toen half jaren ’50! Daarna volgde de tweede, die al een min of meer rechthoekig scherm had, maar geen kast. Alles – behalve de hoogspanning – zat open en bloot op een chassis geschroefd. Het werkte! Een enorme antennemast die vanuit het woonhuis met een lijn en katrollen was te draaien voor de beste ontvangst.
Buizen
Ook zijn bandrecorder bouwde hij zelf, evenals de versterker toen nog met buizen. Al snel kreeg ik ook de soldeerbout in mijn hand geduwd en leerde ik solderen en bouwen. Samen bouwden we de leukste dingen, vooral luidsprekers vond ik erg leuk. In de jaren hebben we aardig wat ‘boxen’ gebouwd, met o.a. Philips- en met Wharfedale luidsprekers.
Eigen bouw
Toen ik later toe was aan singletjes draaien en later LP’s, was het wel het idee dat ik mijn versterker zelf zou bouwen en zo geschiedde. Geheel zelf gebouwd uit diverse Philips-pakketten en gemonteerd in een houten kast. Het geheel speelde op de eigenbouw Wharfedales.
Bandrecorders
Het geheel groeide uit naar welhaast professionele proporties. Het maken van toen nog analoge opnamen van koren en orkesten, behoorde tot de dingen die ik regelmatig deed. Daarna was het monteren op de Revox A77 high speed, of de Carad R73, met een Soundcraft B-200 mengpaneel als spin in het web.
Studio
Van de opnamen werden dan cassettebandjes gemaakt voor de koor- of orkestleden en soms werd er zelfs bij voldoende belangstelling, een LP geperst. Als weergevers dienden o.a. de Yamaha NS10 en later de Tannoy DTM-8, aangevuurd door een Quad 405. Voor de bandjes gebruikte ik een Nakamichi cassettedeck. Een poosje later werd de analoge opnamerecorder vervangen door een Sony DTC 59ES DAT-recorder, dat scheelde een hoop gesjouw. Daarnaast gebruikte ik D&R randapparatuur.
Professionele studio
In die tijd was ik ook regelmatig te gast bij een professionele studio van een vriend van mij. Daar kreeg ik de gelegenheid te werken met het ‘echte’ spul zoals Studer A80 / A700 en later de A810 en A820 recorders en allerlei apparatuur om het geluid te verbeteren, zoals bijvoorbeeld een Aural Exciter. Een snoepwinkel voor de geluidsfreak. In die tijd ben ik gevraagd om te komen werken in deze geluidsstudio als opnametechnicus. Heb daar lang over nagedacht, maar uiteindelijk toch gekozen om in de fotografie te blijven.
Hifi en High-End
Gedurende de jaren heb ik mijn Hifi- en High-End-kennis bijgehouden door het lezen van hifi-bladen en het bezoeken van luistershows. Ook internet is natuurlijk een fantastische bron om de kennis van de hifi-wereld bij te houden. Daarnaast blijf je natuurlijk zoeken naar de ideale hifi-set voor elk budget en je brengt verbeteringen aan in de eigen Hifi set voor een zo maximaal mogelijk resultaat met de apparatuur die je hebt staan, afgestemd op het budget. Inmiddels zijn er aardig wat luidsprekers, kabels, CD-spelers, versterkers, etc. de revue gepasseerd. Op dit moment staat er mooie en getuned setje High-End, waar nog nog steeds her en der aan wordt gesleuteld.
Foto: Mel Boas / BOAS Photo